استادیار جامعهشناسی دانشگاه یزد:
مدارس ما، کنترل خشم را آموزش نمیدهند
سمانه ملازینلی
در سال ۱۳۸۱ قانون حمایت از کودکان به تصویب رسید و طبق ماده دو این قانون هر رفتاری که به سلامت جسمی، روانی و اخلاقی کودک آسیب بزند کودکآزاری محسوب میشود. دوران کودکی حساسترین و تأثیرگذارترین دوره زندگی هر فردی است و کودکانی که هر نوع خشونتی اعم از آزار و اذیت در محیط خانه، فضای خشن نهاد آموزشی، کارکردن در دوران کودکی، تحقیر و … را تجربه کنند علاوه بر تأثیراتی که در لحظه بر جسم و روح و روان آنها میگذارد، شکلگیری شخصیت و آینده این کودکان را نیز تحتتأثیر قرار میدهد. خشونت ذاتی و غریزهای نیست؛ بلکه اکتسابی است. متأسفانه کودکآزاری و خشونت علیه کودکان در دنیای مدرن امروزی نیز رایج است و روند رو به افزایشی دارد، صاحبنظران و متخصصان این حوزه پژوهشهایی را در باب خشونت و خشونت علیه زنان و کودکان انجام دادهاند. یکی از افرادی که بهعنوان استاد مشاور انجمن دانشجویی مددکاری اجتماعی دانشگاه یزد پژوهشهایی را دراینخصوص انجام داده دکتر نسرین بابائیان است. بابائیان دانشآموخته مددکاری اجتماعی و عضو هیئتعلمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد است. با او در این باره به گفتگو نشستیم.
خانم دکتر تعریف خشونت چیست، چه رفتار و اعمالی خشونت بهحساب میآید؟
خشونت تعاریف گسترده و ابعاد گوناگونی دارد. تعاریفی که شده را از سه بعد روانی، فیزیکی و جنسی در نظر گرفتهاند. رفتار خشونتآمیز نیز متفاوت است و بهصورت عریان و پنهان خود را نشان میدهد. صحبت از خشونت که میشود همه فکر میکنیم منظور خشونت فیزیکی است و دعوا و زدوخورد و دگرکشی خشونت را به ذهنمان میآورد. درصورتیکه اینگونه نیست و خشونت کلیترین و جزئیترین موارد را در برمیگیرد. خشونت زمانی اتفاق میافتد که ما اراده خودمان را به دیگران تحمیل کنیم، بهزور متوسل شویم تا خواستهمان برآورده شود. در مفهوم اجتماعی آن، خشونت یک نوع فشار و زور فیزیکی از طرف نهاد، فرد یا گروه است با هدف اینکه فرد یا گروهی کاری را بر خلاف آنچه خودش میخواهد انجام دهد، پس میتوانیم در تعریف خشونت بگوییم خشونت در برابر اراده و آزادی افراد قرار میگیرد و نوعی قدرت را به نمایش گذاشتن است.
ادامه این مطلب در مجله پرگار