فشن شو کتاب

تب تند برخی کتاب‌ها از کجا می‌آید

فشن شو کتاب

مهتاب دره شیری

فشن شو کتاب

یافتن آمار سرانه مطالعه و کتاب در ایران، قصه ناامیدکننده‌ای دارد که همیشه در جستجوهای مربوط به کتاب، مسائل نشر و چاپ و … خود را نشان می‌دهد. در روزگاری که حوصله‌ها، توییتری و اینستاگرامی شده و ادبیات سطح پایین‌تر از محاوره، در حال مرسوم شدن است، طبیعی است که مشتری کتاب کم شود. فراگیر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی هم در این قضیه تأثیرگذار است، مردم ترجیح می‌دهند، ببینند و بشنوند تا بخوانند. حتی ممکن است متن‌ها و کپشن‌های طولانی را هم در شبکه‌های اجتماعی نخوانند. البته شبکه‌های اجتماعی، تأثیرات مثبتی هم داشته‌اند و خیلی جاها باعث شده‌ که توجه مردم به کتاب بیشتر شود. مثلاً یک سری از افراد به اسم اینفلوئنسر در اینستاگرام تبلیغ کتاب می‌کنند،  بسیاری مخاطب پادکست‌های فارسی شده‌اند که کتاب هم معرفی می‌کنند و به ادعای بعضی از کتاب‌فروشی‌ها، مردم به آنها مراجعه می‌کنند و سراغ کتاب‌هایی را می‌گیرند که منبع معرفی‌شان اینستاگرام بوده است.

بسیاری از اساتید به این نکته اشاره دارند که باتوجه‌به ۴ برابری سرانه فضای مجازی نسبت به مطالعه کتاب، فضای مجازی برنده عرصه رسانه و مطالعه شده و باید ادبیات و لحن کتاب‌ها، به فضای مجازی نزدیک شود و سادگی و شفافیت و روان و محاوره‌ای بودن فضای مجازی را داشته باشد و اما سطحی‌نگری و شایعه ‌محور بودن را نه و اذعان دارند که می‌توان از طریق فضای مجازی، کتاب موردعلاقه را بهتر انتخاب کرد و اینها همه در جهت ایجاد فرهنگ کتاب‌خوانی مفید است چرا که به نظرشان، کتاب‌ها حاوی یک دانایی فشرده شده، حاصل چندین سال تجربه هستند که حتی اگر همه چیزهایی که می‌خوانید را متوجه نشوید، در ضمیر ناخودآگاه شما ریشه می‌دواند و بعد با گذشت زمان رشد می‌کند و شکوفه می‌دهد.

 

ادامه مطلب در مجله پرگار

http://pay.zibal.ir/pargar

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
نظرات و دیدگاه ها
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.