کرونا و گرانی، نان رستوران‌داران را آجر کرد

مریم دره شیری| یکی از تفریحات خانواده‌های یزدی، صرف نظر از سلیقه انتخاب مکان، خوردن ناهار یا شام در رستوران ها و سفره خانه هاست. به همین دلیل است که در طی سال های گذشته کافه ها، رستوران ها و سفره خانه های بسیاری در یزد شروع به کار کردند. این موضوع تایید می کند که این صنعت در شهر یزد به دلیل کمبود فضا و امکانات تفریحی دیگر، صنعتی رو به رشد بوده است. آنقدر که حالا در هرخیابانی، حداقل چند رستوران و پیتزا فروشی خودنمایی می کند اما گاهی اوضاع آن طور که باید، پیش نمی رود. شیوع بیماری کرونا در کشور، تمام معادلات اقتصادی این صنعت را به هم ریخته و از حدود دوسال گذشته تا کنون رستوران ها و کافه ها را از رونق انداخته است. این وضعیت در کنار شرایط تورمی کشور، اوضاع را به مراتب بدتر کرده است.
حالا مردم از یک سو از حضور در رستوران ها به دلیل کرونا می ترسند و از طرفی اقشار با درآمد پایین تر، هزینه رفتن به رستوران را از هزینه های زندگی کم می کنند تا بتوانند آن را صرف رفع نیازهای اساسی تر کنند و همین کش و قوس های بین کرونا و تورم، موجب تعطیلی تعدادی از واحدهای رستورانی و چلو کبابی در یزد شده است. خبری که رییس اتحادیه رستوران داران یزدی نیز آن را تایید می کند و در مصاحبه ای با اذعان به اینکه متاسفانه در دوران کرونا، تعدادی از واحدهای رستورانی و چلوکبابی با سابقه ۴۰ ساله تعطیل شدند، از انتظار خود برای حمایت از این صنف می گوید.
محمدحسین قهوه‌چی الحسینی مدعی می شود شاید افزایش نرخ غذاها در رستوران ها نسبت به سال های گذشته درصد بالاتری را تجربه می کند اما در نرخ گذاری ها بسیاری از هزینه ها و استهلاک ها مانند هزینه سرویس برای رستوران ها دیده نشده است و همین مسئله برای رستوران دارها، عامل دلسردی است.
او با بیان اینکه آنالیز قیمتی که توسط اتحادیه تهیه می شود به اتاق اصناف، کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف و انجمن حمایت از مصرف کننده ارائه می شود، اظهار می کند که این آنالیز در نهایت به امضای رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می رسد که سازمان سمت هم برای اینکه حرف و حدیثی در این نرخ گذاری نباشد، با تشکیل کمیته نرخ گذاری، این آنالیز را با بررسی و موشکافی دقیق، تایید می کند.
اما در این دوره سخت، گاهی رستوران داران به تعطیلی و تسلیم شرایط شدن رضایت نمی دهند و سعی می کنند خودشان را با شرایط جدید وفق دهند و با فروش غذاهای بیرون بر ارتزاق کنند. روشی که به نظر می رسد هم برای رستوران دار و هم مردم هزینه کمتری دارد. اما اینکه این روش چقدر می تواند موثر باشد یا تداوم پیدا کند، خود جای سوال است.
مدیر یکی از رستوران های یزد که سابقه هشت ساله در این زمینه دارد، با اشاره به اینکه اوضاع اصلا خوب نیست، می گوید: فروش سال گذشته بسیار کمتر از سال های پیش بوده و حتی در بازه زمانی که اعلام کردند با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانیم کار کنیم، بازهم مشتری های مان بسیار کم شده بود و کسب و کارمان رونق نداشت. حالا هم که موج چهارم کروناست و نمی توان امیدی داشت که کی این مشکل حل می شود.
او در پاسخ به این پرسش که گرانی دلیل اصلی این بی رونقی بوده یا تورم، می گوید: هر دو تاثیر دارند اما شاید اگر موادغذایی این همه گران نمی شد، مردم بیشتر تمایل به رستوران آمدن داشتند ما مشتری های ثابتی داشتیم که خیلی وقت است دیگر به رستوران نمی آیند.
او ادامه می دهد: یکی از دیگر مشکلات این بود که چون ابتدا می گفتند که رستوران ها، بدترین مکان برای شیوع بیماری است، هنوز هم مردم همین اعتقاد را دارند در حالی که خیلی از مکان های دیگر هم محل شیوع کرونا بودند. علی یکی دیگر از رستوران داران یزدی است که معتقد است توانسته با بازکردن صفحه اینستاگرام و گذاشتن تخفیف برای خرید غذای بیرون بر، وضع کسب و کارش را بهتر کند.
او می گوید: ما برای مشتریانی که قبلا یک بار به اینجا آمده اند، پیامک می دهیم و برایشان مبلغی را به عنوان تخفیف روی غذاها در نظر می گیریم که در تاریخ مشخصی منقضی می شود و سعی می کنیم با این روش مشتری هایمان را تا حدودی نگه داریم.
وی بیشترین درآمد رستورانش را در شرایط فعلی از سفارش غذای بیرون بر می داند و معتقد است برخی از مردم نگران نشستن روی صندلی ها و خوردن غذا در محیط هستند، برای همین راحت ترند تا غذا را در خانه خودشان بخورند و هزینه پیک را بدهند.
او اما معتقد است گرانی مشکلی است که هیچ راه حلی ندارد و چون مواد اولیه گران شده اند، اگر منو قیمت پایین تری داشته باشد، رستوران دار متضرر می شود که یا باید از نیروی کار کمتری استفاده کند که آن هم در این شرایط انصاف نیست یا باید مواد غذایی درجه چندم استفاده کند که برای آبروی رستوران خوب نیست و چاره ای جز پرداخت هزینه توسط مردم نیست.
وی اضافه می کند: امیدوارم به زودی کرونا برود تا دوباره بتوانیم مغازه هایمان را بازکنیم چون واقعا تحت فشار اقتصادی هستیم و هیچ قشری مثل مغازه دارها، از این بیماری خسارت ندیده اند.
به هر حال موج چهارم کرونا، با سرعت بیشتر از گذشته، جان همشهری هایمان را می گیرد و در این میان، تعطیلی اصناف هم امری ضروری است اما با این پیش شرط که این قشر هم محلی برای ارتزاق داشته باشند یا حداقل بتوانند خسارت های ناشی از تعطیلی و بیکاری خود را جبران کنند. باید منتظر ماند و دید که در سال جدید، شرایط شیوع کرونا مانند سال گذشته خواهد بود یا با راهکارهای مدیریتی بهتر و اصولی تر، زندگی دوباره در میان این صنف، به جریان خواهد افتاد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
  • شماره مجله هفته نامه پرگار یزد

    انتشار شماره ۱۷۰ هفته نامه پرگار

    صد و هفتادمین شماره مجله کتاب پرگار منتشر شد در این شماره ابتدا به سراغ موضوع بحران آب و جنجال همیشگی بر سر انتقال آب رفته ...

  • گفتگوی هفته نامه پرگار با داوری اردکانی

    انتشار شماره ۱۶۹ هفته نامه پرگار

    شماره ۱۶۹ هفته نامه پرگار با گفتگویی از دکتر داوری اردکانی به صورت مجله در ۶۸ صفحه منتشر شد. درخواست اشتراک نسخه مکتوب    دانلود کنید [wpdm_package id='661']    

  • انتشار شماره ۱۶۸ هفته نامه پرگار

    شماره ۱۶۸ هفته نامه پرگار با محوریت مسائل اجتماعی منتشر شد. در این شماره مطالب متنوعی منتشر شده است. دانلود کنید [wpdm_package id='660']

  • انتشار شماره ۱۶۷ هفته نامه پرگار

    شماره ۱۶۷ هفته نامه پرگار با محوریت مسائل اجتماعی منتشر شد. در این شماره مطالب متنوعی منتشر شده است. این شماره به صورت مجله ای ...

  • انتشار شماره ۱۶۶ هفته نامه پرگار

    شماره ۱۶۶ هفته نامه پرگار با محوریت مسائل اجتماعی منتشر شد. در این شماره مطالب متنوعی منتشر شده است.   دانلود کنید [wpdm_package id='617']

نظرات و دیدگاه ها
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.